Posilka.cz - Filip Grznár

Kolikrát denně máme jíst?

před 65 dny
Přečteno 1780x
3 komentářů

Při procházení nejrůznějších fitness fór a internetových diskuzí člověk nejednou narazil na debatu o počtu jídel. Je lepší jíst třikrát denně a pořádně, nebo rozdělit množství jídla do 6 porcí? Kolikrát denně svačit? Neztratím svaly, pokud nebudu jíst každé dvě hodiny? A tak dále a tak dále.

Přednostně je potřeba uvědomit si jednu věc. Neexistoval, neexistuje a patrně nikdy nebude existovat striktně daný perfektní jídelníček. A tím pádem ani striktně daný počet porcí. Existuje celá řada proměnných, které ovlivní váš individuální ideálný počet. Fyzická aktivita, dvoufázový trénink, zaměstnání, počet denních aktivních hodin, stav hormonů. Vše je potřeba vzít v potaz.

Nejčastější námitky znějí, že dotyčný má pořád hlad. "Já se budím hladový", "Mám hlad každou hodinu, "Jím vše a nepřiberu". Z čeho vychází neustálý až nezdravě častý pocit hlad? Je ro právě hormonální nerovnováha, kterou způsobují dvě věci. První z nich je život ve stresu, jakmile jsme neustále pod tlakem a nervózní, vyplavujeme větší množství stresového hormonu kortizolu a přicházíme o testosteron. Nedostatek testosteronu negativně ovlivňuje stav ostatních hormonů v těle. Druhým činitelem je nevyvážená a nekvalitní strava. Pokud tělu neustále dáváme přísun cukrů a sacharidů (i v době, kdy je nepotřebuje), hladinu hormonu inzulínu nám lítá ze strany na stranu a my jsme neustále hladoví. Tělo chce další cukr. Zas a znovu. Máme tak pocit, že máme neustále hlad. Jakmile přebytečné cukry odstraníte, situace se zpravidla zlepší, po jídle se cítíte více sytí.

Dalším faktorem ovlivňujícím potřebné množství jídel denně je styl a rychlost konzumace. Pokud jíte ve spěchu, po cestě, ve stoje, pod stolem, aby vás náhodou neviděl šéf, tělo potravu špatně zpracovává. Nervové vypětí způsobí, že se necítíte sytí. A často míváte za chvíli opět hlad.

Přitom je to často nelogické. Nepotřebujete jíst 4x denně hlavní jídlo, nepotřebujete mít svačinu mezi každým hlavním jídlem. Tělo dokáže fungovat i se 3-4 hodinovými intervaly mezi jídly. Naopak potravu lépe straví, může mezi jídly nadále spalovat přebytečný tuk a nic mu nechybí. Cítí se příjemně syto, čerstvě a plné energie.

Můžete jíst denně 3 jídla, může jích být 6. Záleží na vás, co vám vyhovuje. Pokud vám vyhovuje nižší množství porcí, cítíte se na nich dobře a jste spokojeni s reakcí těla, necpěte do sebe další jídla. Tělo nefunguje bezedně a přebytečné živiny nevyužije.

PODPOŘTE ČLÁNEK

DALŠÍ ČLÁNKY

Kdo byl Rich Piana a jak zemřel?

04. 09. 2017 v 13:38 | 0 komentářů

Rozhovor s Jirkou Tkadlčíkem!

30. 08. 2017 v 11:54 | 0 komentářů

Je osobnost Filipa Grznára pro českou scénu přínosem?

10. 08. 2017 v 19:18 | 1 komentářů

10 potravin které zlepší váš zdravotní stav

29. 07. 2017 v 16:42 | 4 komentářů

KOMENTÁŘE

avatar
avatar
Marek

pokud mam do sebe dostat 200g bilkovin ale radite ze na jednu porci 30g bilkovin to znamena cca 7 porci rozdelenych behem cca 16ti hodin.... z toho pred spankem rozhodne ne... takze cca 13ti hodin..... to nam dava jist cca co 2 hodinky..... kdybych tedy mel jist treba po 3-4 hodinach stihnu cca 120g bilkovin za den a to je max co tedy muzu.... kazdy clanek vzdy mluvi o necem jinem ..... prijde mi ze se pravda skryva nekce v nas spise si to vyzkouset a cekat co vlastne bude.... mrzi me ze je na svete tolik lží

16.09.2017 odpovědět
avatar
Bohuzel

Tvrzení, že tělo dokáže v jednom jídle vstřebat pouze 30g bílkovin, je již mnohokrát vyvrácená lež. To, že lidé jedí klidně i šestkrát denně je "normální" až v posledních několika dekádách. Předtím byl člověk naučený jíst 1-2 jídla denně, po práci, když k tomu konečně dostal příležitost. Tělo si dokáže poradit s větším množstvím bílkovin v jedno jídle bez problémů. Sám již několik let jím dvě velká jídla denně, do kterých mám rozdělený celkový denní příjem bílkovin. Cítím se zdravější než, když dřív, silové výkony neustále narůstají, trávení má dostatek času na odpočinek.

16.09.2017 odpovědět
avatar
RE

Odpověď oběma. S komentářem nad sebou souhlasím. Fáma, že každé jednotlivé tělo (je nás x miliard přece) funguje naprosto stejně a využije max 30g bílkoviny v jedné dávce už byla několikrát vyvrácena. Nemůžeme přeci hodit všechny do jednoho pytle. Využitelnost živin a množství jednotlivých makroživin ovlivňuje celá řada věcí a procesů v těle. Stav hormonů, citlivost na inzulín, psychický stav, fyzická zdatnost, časování příjmu, atd... Nikde není pevně dáno, že do sebe musíte den co den valit 200g bílkoviny. Často se setkávám s případy, kdy člověk naprosto podlehne číslům, grafům a porcím a stane se z něj zombie. Poruší denní plán o 5 gramů, začne se uměle stresovat, vyplavovat kortizol do těla a na základě toho tělo skutečně zareaguje negativně. Pokud nejste závodníci, nemusíte řešit každých 5-10 gramů. Jeden den budete mít příjem 160g bílkoviny, jeden den 200, jeden den 80. Nic se nestane. Variant jsem vyzkoušel celou řadu. Vysokorychlostní stravování, tři větší jídla denně, první pevné jídlo x hodin po probuzení atd. A rozhodně nemůžu říct, že by tělo na 3 jídlech denně fungovalo hůře, než na 6-7. Bylo energičtější, lépe trávilo, dosahoval jsem lepších výsledků. Každopádně platí následující, neexistuje jediný správný vzorec, který musí respektovat všichni. Zkoušejte, měňte, najděte si to, co vám vyhovuje. Jakmile člověk tvrdě dře, dostatečně odpočívá, má dostatek vody, systémově dodržuje stravování a především JE PSYCHICKY V POHODĚ výsledky přijdou.

12.10.2017 odpovědět