Posilka.cz - Filip Grznár

Minerály - všechny důležité INFORMACE!

před 65 dny
Přečteno 1136x
3 komentářů

Do našich potravinových řetězců se dostává stále více náhražek a snižuje se kvalita potravin. V běžných potravinách není stejný obsah živin jako dříve a tento trend se zesiluje. Nejde však jen o příjem a kvalitu makroživin - bílkovin, sacharidů a tuků, ale i o mikroživiny, jako jsou vitamíny a minerály.  Dnešní pěkně vypadající ovoce a zelenina v supermarketech totiž nemá zdaleka takový obsah vitamínů a minerálů, jaký byl u ovoce a zeleniny běžný dříve na zahrádkách našich babiček. 

Problematika doplňování minerálů je ale složitější a přitom jejich nedostatkem trpí, troufám si tvridt, že drtivá většina z nás (prakticky každý).  Projevuje se to od nenápadných příznaků až po vážné zdravotní důsledky.

Nedostatek různých druhů minerálů obecně způsobuje:

  • snížení imunity
  • horší fungování metabolismu a regenerace
  • nervozita, nespavost, deprese
  • chudokrevnost
  • zhoršení vitality a celkévé kvality života (chronická únava)
  • pokles sexuální výkonnosti
  • zhoršení paměti
  • svalové křeče
  • horší stav vlasů, pokožky a nehtů
  • zhoršená produkce hormonů 

a s každou touhle neduhou se může vyvolat další, vážnější problém. Dostatečným a správným příjmem minerálů můžete všechny tyto děje naopak pozitivně podpořit. 

Je potřeba si také uvědomit, že jako sportovci máte zvýšené požadavky na dodávání nejen makro, ale i těchto mikroživin a že při svém sportovním výkonu tělo ždímete i z těchto minerálů. Je proto pro vás o to snažší se dostat do minerálového deficitu než nesportující populace. Osobně bych každému sportovci jako první doplněk doporučil právě kvalitní minerály a věřím, že brzy populace dospěje k tomu, že bude běžným standartem si k potravinám dokupovat ještě zvlášť minerály. 

A zde je třeba si při výběru správného minerálového doplňku a dávkování dávat pozor na několik věcí. 

Zcela zásadní je vstřebatelnost minerálů a ta se má zajistit chemickou vazbou na daný minerál.  V tom jsou zásadní rozdíly a ten základní je v tom, jestli je daná vazba organická či anorganická.  Kontrolujte složení produktu.

Anorganické formy jsou levné a neučinné. Jejich využitelnost je 5-10% a jedná se o oxidy a uhličitany. Můžete si být jisti, že např. levné tablety hořčíku z lékarny, které vám budou chtít prodat, budou ve formě oxidu hořečnatého, jehož využitelnost je méně než 5%. Takže si sice vezmeze 500mg rádoby hořčíků, ale tělo si využije 20mg.  Výroba těchto multiminerálových doplňků je levná a etiketa takto "nabušených" výrobků působí pro neznalé věrohodně, navíc existují i domněnky, že metabolizování některých anorganických forem minerálů je dokonce i zdraví škodlivé.

Organické formy, jako např. laktáty, citráty, mléčnany, pyruváty, jsou několikrát dražší na výrobu, než anorganické formy, ale jejich využitelnost je vysoká a může být až 60%.  

Teoreticky nejvyšší využitelnost mají tzv. "cheláty", u kterých se předpokládá až 100% využitelnost. Bohužel však jejich výroba není v EU povolena a výrobku s těmato vazbama se k nám můžou jen dovážet. Jejich výroba je však nejdražší, mnohokrát více než organické formy a mnohonásobně více než formy anorganické. 

Ideálním kompromisem se tedy nabízí pořizovat si minerálové doplňky v organické formě, kde si upravíte dávkování dle potřeby, cenově to bude stále přijatelné a zároveň budete s jistotou, že trávení takto vázaných minerálů není nijak zdraví škodlivé. 

Druhá věc, na kterou je potřeba brát ohled, je dávkování jednotlivých minerálů. Komplexní multiminerály v zásadě nefungují, protože se jednotlivé minerály občas navzájem vylučují (vytlačují, popírají).

Tipy k suplementaci minerálů:

Doplňujte ZINEK+MEĎ a HOŘČÍK samostatně, s odstupem několika hodin. Doporučuji : https://suprex.cz/o/suprex-horcik/https://suprex.cz/o/suprex-zinek-med/ 

HOŘČÍK berte ráno, nalačno nebo pozdě večer před spaním, optimální dávka je 300-500mg denně.

Ideální iontový nápoj během výkonu obsahuje SODÍK, VÁPNÍK, HOŘČÍK, DRASLÍK

Pro závěrečnou fázi kulturistické přípravy je vhodný samostatný DRASLÍK v organické vazbě

kombinace ZINEK, MĚD, CHROM zlepšuje využitelnost proteinových přípravků a gainerů

kombinovat zinek, hořčík, vápník, selen, jód, železo a chrom není dobrý nápad, půlka se toho nevyužije (kombinace minerálů fungují JENOM tehdy, když jsou v chelátových vazbách)

Osobně jsem během své kulturistické přípravy deficit minerálu pocítil a bohužel to netrvá chvíli, než se vše vrátí zpět do normy. Je mnohem lepší tomuto předcházet a nečekat, až příjdou problémy, které se pak těžko napravují. Z vlastních zkušeností doporučuji myslet na prevenci a naučit se minerály správně doplňovat, protože jejich dostatek v běžné stravě, ovoci a zelenině už samozřejmostí není. 

Pokud jste sportovci, musíte o to víc o své tělo pečovat, jako o závodní stroj a nenechat ho strádat.

Kvalitní vitamíny a minerály v organických formách najdete zde: https://suprex.cz/p/vitaminy-a-mineraly/

Autor článku : Davit Tauš

Facebook : https://www.facebook.com/DavidTausFitness/?fref=ts

 

PODPOŘTE ČLÁNEK

DALŠÍ ČLÁNKY

Kaatsu metoda

03. 10. 2017 v 10:55 | 0 komentářů

Mýty - Těžké váhy dělají hmotu, pumpování rýsuje

03. 10. 2017 v 10:51 | 0 komentářů

IIFYM – populární způsob stravování

03. 10. 2017 v 10:42 | 0 komentářů

KOMENTÁŘE

avatar
avatar
Vojtěch

Na jednom řádku píšete MĚD, na druhém MEĎ... správně je MĚĎ. Jinak supr článek

09.10.2017 odpovědět
avatar
Vojtěch

Na jednom řádku píšete MĚD, na druhém MEĎ... správně je MĚĎ. Jinak supr článek

09.10.2017 odpovědět
avatar
Vojtěch

Na jednom řádku píšete MĚD, na druhém MEĎ... správně je MĚĎ. Jinak supr článek

09.10.2017 odpovědět